Awaria licznika energii elektrycznej: jak postępować?

Awaria licznika energii elektrycznej: jak postępować?

Masz firmę i chcesz płacić mniejsze rachunki za prąd? Wyślij fakturę za prąd Twojej firmy na adres : [email protected] a my przedstawimy Ci Tańszą ofertę. Zmieniając sprzedawcę prądu można zaoszczędzić do 30% na rachunkach za prąd. Zmiana sprzedawcy jest bezpłatna, prosta i bezpieczna.

Licznik energii elektrycznej jak każde urządzenie może ulec awarii. Jednak w tym przypadku awaria jest tym bardziej kłopotliwa, że licznik mierzy zużycie energii elektrycznej, za którą się płaci po zakończeniu okresu rozliczeniowego. W dodatku licznik energii elektrycznej jest własnością dostawcy prądu, a naruszenie jego budowy bez upoważniania dostawcy jest zabronione. Obecny artykuł przedstawia objawy niepoprawnego funkcjonowania licznika energii elektrycznej, odpowiada na pytanie co odbiorca może zrobić w razie problemu oraz podaje kontakty do pogotowia energetycznego i dostawców prądu. Sprawdź również ogólne informacje o liczniku energii elektrycznej, o liczniku przedpłatowym oraz przewidziane wymiany liczników energii elektrycznej na liczniki inteligentne w Polsce.

Możliwe objawy awarii licznika energii elektrycznej

lysy-licznik Awaria licznika energii elektrycznej: jak postępować?

Najczęściej spotykane objawy wskazujące na niepoprawne działania licznika:

  • jeżeli nagle faktury za prąd stają się większe niż zazwyczaj bez przyczyn (jak na przykład instalacja nowego, energochłonnego urządzenia)
  • jeżeli licznik za dużo nalicza lub zawyża ilość zużytych kWh,
  • jeżeli licznik jest uszkodzony lub jeżeli buczy
  • jeżeli przy liczniku indukcyjnym tarcza kręci się za szybko/ tarcza się nie kręci/ jeżeli tarcza kręci się za wolno lub jeżeli tarcza kręci się do tyłu,
  • jeżeli wskaźnik przy liczniku elektronicznym lub inteligentnym miga na czerwono (gdy zazwyczaj jest zielony).

Awaria licznika energii elektrycznej: co odbiorca może zrobić?

W przypadku pojawienia się objawow awarii licznika, odbiorca może jedynie sprawdzić poprawne funkcjonowanie licznika obserwując go. Licznik energii elektrycznej jest własnością dostawcy prądu i jego naruszenie lub zdemontowanie zewnętrznej budowy jest zabronione.

Aby sprawdzić czy licznik energii elektrycznej działa poprawnie, należy wyłączyć wszystkie urządzenia w domu i sprawdzić czy tarcza licznika nadal się kręci lub czy licznik nadal nalicza kWh. Przy liczniku indukcyjnym można zmierzyć ile licznik nalicza na godzinę lub w danym okresie czasowym i w ten sposób sprawdzić czy zużycie energii elektrycznej jest poprawnie naliczone. Na przykład wskaźnik 120 obr./kWh oznacza, że tarcza musi zrobić 120 obrotów, aby się naliczało 1 kWh. Jeżeli w tym przypadku tarcza nalicza 1 obrót na minutę, to oznacza, że licznik nalicza (1 obrót * 60 minut w godzinie / 120 obrotów za 1 kWh =) 0,5 kWh na godzinę i (0,5 kWh * 24 godziny w dniu * 30 dni w miesiącu =) 360 kWh miesięcznie w przypadku stałego zużycia prądu przez istniejące urządzenia. W przypadku licznika elektronicznego lub inteligentnego można skorzystać z tej samej metody wyłączając wszystkie urządzenia w domu i sprawdzając czy licznik nadal nalicza kWh. Na przykład korzystanie jedynie z telewizora i lodówki przez dwie godziny zużywa mniej więcej 1 kWh. Polskie gospodarstwo domowe zużywa średnio poniżej 200 kWh miesięcznie.

Awaria licznika potwierdzona? Zadzwoń do pogotowia energetycznego lub na infolinię Twojego dostawcy

teleoperatorka Awaria licznika energii elektrycznej: jak postępować?

Odbiorca nie powinien ingerować samodzielnie w budowe licznika lub próbować ją zdemontować. Jeżeli to nastąpi, a licznik będzie kontrolowany lub wysłany do naprawy przez dostawce, to kosztem naprawy może zostać obciążony odbiorca. W przypadku nieprawidłowego działania licznika energii elektrycznej odbiorca powinien zadzwonić do pogotowia energetycznego na numer:  991 lub zadzwonić do swojego dostawcy: ENEA, ENERGA, PGE, RWE, TAURON. Dostawca powinien pomóc odbiorcy zindentyfikować ewentualny problem przy liczniku. Odbiorca może również napisać wniosek z prośbą o kontrolę licznika do dostawcy. W tym przypadku dostawca jest zobowiązany zareagować w przeciągu 14 dni od otrzymania wniosku, wysyłając montera do domu odbiorcy. W przypadku nieprawidłowego funkcjonowania licznika energii elektrycznej koszt kontroli jest poniesiony przez dostawce. Jednak jeżeli okazałoby się po sprawdzeniu lub kontroli dostawcy, że licznik działa poprawnie kosztem mobilizacji montera oraz kontroli może zostać  obciążony odbiorca. Warto więc upewnić się przed złożeniem prośby o kontrol, że licznik działa niepoprawnie lub potwierdzić to drogą telefoniczną z dostawcą.

Znów przyszły wysokie rachunki? Osoba ze średnim zużyciem energii może zaoszczędzić do 400 zł rocznie. Wystarczy zmienić sprzedawcę energii i gazu. Zmiana sprzedawcy jest bezpłatna, prosta i bezpieczna. Wypełnij formularz aby otrzymać tańszą, niezobowiązującą ofertę:

Taryfy dla biznesu

Taryfy dla firmy

Sprawdź inne taryfy!

Sprawdź operatora

Lokalizacja:
-
Operator: -
Zapytaj o ofertę