Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej – dwie faktury?

Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej – dwie faktury?

Chcesz żeby Twoja firma mniej płaciła za prąd? Prześlij nam swój rachunek za prąd na adres: [email protected], przedstawimy Ci Tańszą ofertę.

faktury Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej - dwie faktury?

Do niedawna zmiana sprzedawcy prądu zawsze skutkowała otrzymywaniem dwóch faktur za prąd, co odstraszało wielu odbiorców do skorzystania z tej możliwości. Na szczęście, na początku 2014 r. weszły w życie nowe przepisy, dzięki którym odbiorcy nie muszą rezygnować z otrzymywania jednej faktury po zmianie sprzedawcy. Warunkiem jest spełnienie pewnych kryteriów przez wybraną firmę handlującą energią. W tym artykule dowiesz się, kiedy możesz otrzymywać jedną fakturę po dokonaniu zmiany sprzedawcy.

Umowa ze sprzedawcą z urzędu

Zanim odbiorca podejmie decyzję o pierwszej zmianie sprzedawcy energii elektrycznej, posiada umowę kompleksową z lokalnym Operatorem Sieci Dystrybucyjnej i sprzedawcą należącym do tej samej grupy kapitałowej. Takiego sprzedawcę nazywa się potocznie sprzedawcą z urzędu. To znaczy, że w zależności od regionu, usługi dystrybucji i sprzedaży świadczą dla niego te same firmy: Enea, Energa, PGE, Tauron lub RWE. Dzięki temu odbiorcy otrzymują tylko jedną fakturę za prąd, która łączy w sobie opłatę za dystrybucję i sprzedaż energii elektrycznej.

Na czym polega umowa kompleksowa?

Umowa kompleksowa jest połączeniem umowy z Operatorem Systemu Dystrybucyjnego oraz ze sprzedawcą energii elektrycznej. Dzięki niej możliwe jest rozliczanie się za dystrybucję i sprzedaż energii, opłacając tylko jedną fakturę. Faktura wystawiana jest wtedy przez sprzedawcę, który otrzymuje całą kwotę za energię elektryczną od odbiorcy i następnie sam rozlicza się z dystrybutorem.

Wszyscy odbiorcy, którzy nie dokonali jeszcze zmiany sprzedawcy prądu, mają podpisaną umowę kompleksową z lokalnym sprzedawcą.

Więcej o umowie kompleksowej możesz przeczytać tutaj.

Jakie są warunki otrzymywania dwóch faktur za prąd po zmianie sprzedawcy?

Zmiana sprzedawcy prądu oznacza zerwanie kompleksowej umowy z dotychczasowym sprzedawcą z urzędu. Oznacza to niekiedy także rozdzielenie płatności za dystrybucję i energię, czego skutkiem jest otrzymywanie dwóch niezależnych faktur za prąd. Jedną fakturę wystawia wtedy nowy sprzedawca, a drugą dystrybutor. Dzieje się tak, jeśli nowi sprzedawcy nie są w stanie złożyć odpowiedniego zabezpieczenia finansowego Operatorowi Systemu Dystrybucyjnego, który wówczas nie godzi się na podpisanie umowy kompleksowej. Dystrybutor chce mieć pewność, że nowy sprzedawca będzie w stanie zawsze się z nim rozliczyć. Sprzedawcy, którzy nie handlują energią na dużą skalę, często nie mogą zapewnić takiego zabezpieczenia.

Pamiętaj, dwie faktury nie znaczy drożej. Otrzymywanie dwóch faktur nie ma wpływu na opłaty za energię elektryczną.

Jakie są warunki otrzymywania jednej faktury za prąd po zmianie sprzedawcy?

Obecnie coraz więcej spółek handlu energią elektryczną oferuje odbiorcom umowy kompleksowe, dzięki czemu mogą oni dostawać tylko jedną fakturę za prąd. Wówczas, metoda rozliczania faktur wygląda tak samo, jak przed pierwszą zmianą sprzedawcy – nowy sprzedawca wystawia fakturę za zużyty prąd i jego dystrybucję, a potem sam rozlicza się z dystrybutorem.

Kiedy można otrzymywać jedną fakturę za prąd?

W tym wypadku należy szukać sprzedawców, którzy są w stanie zaoferować umowę kompleksową. Są to najczęściej większe spółki, które są skoncentrowane na handlu energią na duża skalę. Takie spółki nie mają zwykle problemu ze złożeniem odpowiedniej gwarancji finansowej lokalnemu dystrybutorowi, czy Urzędowi Regulacji Energetyki (URE), podczas ubiegania się o koncesję sprzedaży.

Masz firmę i chcesz płacić mniejsze rachunki za prąd? Wyślij fakturę za prąd Twojej firmy na adres : [email protected] a my przedstawimy Ci Tańszą ofertę. Zmieniając sprzedawcę prądu można zaoszczędzić do 30% na rachunkach za prąd. Zmiana sprzedawcy jest bezpłatna, prosta i bezpieczna.

Taryfy dla biznesu

Taryfy dla firmy

Sprawdź inne taryfy!

Sprawdź operatora

Lokalizacja:
-
Operator: -
Zapytaj o ofertę