Odbiorca przeprowadza procedurę zmiany sprzedawcy w bloku na własną rękę
Wybór nowego sprzedawcy i zawarcie z nim umowy sprzedaży
Pierwszym etapem opisywanego procesu jest zawarcie standardowej lub kompleksowej umowy sprzedaży prądu z nowym, wybranym przez mieszkańca bloku sprzedawcą. Sprawdź na co zwracać uwagę przed zawarciem nowej umowy ze sprzedawcą prądu oraz jak powinna wyglądać umowa sprzedaży. Aby zapewnić sobie ciągłość w sprzedaży prądu, nowa umowa powinna wejść w życie z dniem wygaśnięcia dotychczasowej umowy sprzedaży prądu.
Wypowiedzenie umowy dotychczasowemu sprzedawcy prądu
Odbiorca pobierający prąd w bloku musi wypowiedzieć umowę sprzedaży prądudotychczasowemu sprzedawcy, składając pisemne oświadczenie. W przypadku pierwszej zmiany sprzedawcy prądu, odbiorca rozwiązuje tzw. umowę kompleksową.
Umowa kompleksowa = umowa sprzedaży prądu + umowa dotycząca usługi jego dostarczenia
Podstawowym warunkiem rozwiązania umowy z dotychczasowym sprzedawcą prądu jest upływ okresu jej trwania, wraz z okresem wypowiedzenia. W celu uniknięcia negatywnych konsekwencji związanych z dublowaniem umów lub konieczności poniesienia kar umownych wobec byłego sprzedawcy, ważne jest aby przed wypowiedzeniem umowy z aktualnym sprzedawcą lub dostawcą, (w przypadku pierwszej zmiany) sprawdzić terminy umowne które nas wiążą.
Zawarcie umowy o świadczenie usług dystrybucyjnych
W przypadku pierwszej zmiany sprzedawcy prądu i rozwiązania umowy kompleksowej, oprócz podpisania nowej umowy sprzedaży z wybranym sprzedawcą, odbiorca musi też zawrzeć nową umowę o świadczenie usług dystrybucyjnych z Operatorem Systemu Dystrybucyjnego (OSD). Umowa o sprzedaż wchodzi w życie z dniem rozwiązania z byłym sprzedawcą umowy kompleksowej i może być podpisana na czas nieokreślony. Jeżeli odbiorca już dokonał zmiany sprzedawcy, nie ma konieczności wypowiadania i ponownego zawierania umowy z OSD.
Poinformowanie Operatora Systemu Dystrybucyjnego o dokonywanej zmianie
Mieszkaniec bloku musi powiadomić Operatora Systemu Dystrybucyjnego o zmianie sprzedawcy prądu, wykorzystując formularz dostępny na stronie internetowej operatora. Dystrybutor jest zobowiązany do umożliwienia konsumentowi zmiany sprzedawcy zanim upłynie 21 dni, licząc od dnia otrzymania powiadomienia o zawarciu umowy sprzedaży lub umowy kompleksowej z nowym sprzedawcą.
Ewentualna wymiana licznika
W zależności od wielkości zużycia energii elektrycznej, zmiana sprzedawcy może wymagać wymiany licznika, czyli dostosowania tzw. układu pomiarowo-rozliczeniowego. Koszty związane z taką operacją ponosi najczęściej Operator Systemu Dystrybucyjnego, który w przypadku bloku jest właścicielem licznikóworaz linii dystrybucyjnych na terenie jego działania. Jeżeli już doszło do zmiany sprzedawcy prądu i licznik już został zmieniony lub dostosowany, nie ma potrzeby jego ponownej zmiany lub dostosowania.
Ostateczny odczyt licznika i rozliczenie z dotychczasowym sprzedawcą
Dotychczasowy sprzedawca jest zobowiązany do końcowego rozliczenia z konsumentem zmieniającym sprzedawcę w terminie najpóźniej 42 dni od dnia dokonania zmiany. Operator Systemu Dystrybucyjnego ma obowiązek przekazywać stan licznika dotychczasowemu oraz nowemu sprzedawcy w terminie umożliwiającym dokonanie rozliczeń z odbiorcą. W przypadku liczników bez funkcji transmisji danych odczyt może być opóźniony, choć nie powinien trwać dłużej niż 5 dni roboczych od momentu zmiany sprzedawcy.
Odbiorca udziela pełnomocnictwa wybranemu sprzedawcy
Jeżeli odbiorca udzieli pełnomocnictwa nowemu sprzedawcy, to jednocześnie upoważnia go do wykonania w jego imieniu wszystkich formalności dotyczących zmiany sprzedawcy prądu w jego mieszkaniu w bloku. W takim wypadku proces zmiany sprzedawcy stanie się o wiele prostszy dla odbiorcy.
Wybór nowego sprzedawcy i zawarcie z nim umowy sprzedaży
Przy zawarciu umowy z nowym sprzedawcą, odbiorca upoważnia tego sprzedawcę do reprezentowania go przed Operatorem Systemu Dystrybucyjnego oraz przed dotychczasowym sprzedawcą. Nowy sprzedawca zajmuje się wówczas wszystkimi, opisanymi wcześniej formalnościami, a także dokonuje wszelkich potrzebnych zmian w imieniu odbiorcy.
Masz firmę i chcesz płacić mniejsze rachunki za prąd? Wyślij fakturę za prąd Twojej firmy na adres : [email protected] a my przedstawimy Ci Tańszą ofertę. Zmieniając sprzedawcę prądu można zaoszczędzić do 30% na rachunkach za prąd. Zmiana sprzedawcy jest bezpłatna, prosta i bezpieczna.