Zmiana sprzedawcy prądu – kiedy należy wymienić licznik energii elektrycznej?

Zmiana sprzedawcy prądu – kiedy należy wymienić licznik energii elektrycznej?

Chcesz żeby Twoja firma mniej płaciła za prąd? Prześlij nam swój rachunek za prąd na adres: [email protected], przedstawimy Ci Tańszą ofertę.

licznik-elektryczny

Na zmianę sprzedawcy prądu zdecydowała się duża liczba gospodarstw domowych i firm, a popularność takiego rozwiązania stale rośnie. Wiele nowo powstałych firm oferuje często korzystne warunki sprzedaży energii elektrycznej, dzięki czemu odbiorcy mogą płacić mniej za prąd. Zgodnie z prawem energetycznym, proces zmiany sprzedawcy energii elektrycznej jest bezpłatny. Może się on jednak wiązać z koniecznością dostosowania urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych, czyli głównie liczników prądu, co może także oznaczać dodatkowe koszty. W tym artykule dowiesz się, kiedy należy wymienić licznik w związku ze zmianą sprzedawcy prądu.

Długofalowy plan rozwoju inteligentnych sieci w Polsce

Długofalowy plan rozwoju inteligentnych sieci w Polsce

Na początku warto wspomnieć, że do 2020 r. w Polsce planowana jest obowiązkowa wymiana 80% liczników energii elektrycznej na tzw. liczniki inteligentne, co może pokryć się również w czasie z procesem zmiany sprzedawcy prądu przez odbiorców z grupy taryfowej G lub C. Wprowadzenie takich liczników łączy się z wieloma zaletami, a koszty ich instalacji w tym wypadku ponosi Operator Systemu Dystrybucyjnego, czyli w zależności od regionu: Energa, Enea, PGE, RWE lub Tauron.

Wymiana liczników na inteligentne może być obowiązkowa również dla dużych firm, czyli odbiorców z grup taryfowych A i B, szczególnie jeśli będą chcieli dokonać pierwszej zmiany sprzedawcy prądu. W tym wypadku, koszt instalacji nowych liczników muszą pokryć sami. Obowiązek wymiany liczników określają zasady TPA, opisane w dalszej części artykułu.

Tutaj dowiesz się więcej o licznikach inteligentnych.

Zmiana sprzedawcy prądu przez duże firmy

Zmiana sprzedawcy prądu przez duże firmy

Zasady TPA

Wprowadzona w Polsce zasada Third Party Access (TPA) mówi o swobodnym i równym dostępie stron trzecich do sieci elektroenergetycznej, czyli dostawców (dystrybutorów), sprzedawców i odbiorców końcowych, do których należą domy, bloki mieszkalne lub firmy. Wynika z niej możliwość dowolnej zmiany sprzedawcy energii elektrycznej przez odbiorców, pod warunkiem spełnienia pewnych wymogów związanych z układem pomiarowo-rozliczeniowym, składającym się głównie z licznika prądu. Dostęp stron trzecich dotyczy bowiem także do informacji odczytywanych przez liczniki. Wymogi te określone są w Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Sieci Dystrybucyjnej (IRiESD) lokalnego Operatora Systemu Dystrybucyjnego, która wydawana jest na wniosek odbiorcy. W tym dokumencie określone są rodzaje liczników wraz z urządzeniami pomocniczymi jakie musi posiadać dana firma, aby były zgodne z zasadami TPA.

Obowiązek dostosowania liczników

Duże firmy, czyli odbiorcy należący do grup taryfowych A i B, które chcą dokonać pierwszej zmiany sprzedawcy prądu, muszą na własną rękę przeprowadzić modernizację swojego układu pomiarowo-rozliczeniowego tak, aby spełniał wymogi TPA. W tym wypadku, koszty takiej modernizacji muszą także ponieść sami. Ta inwestycja wiąże się z wysokimi kosztami, ale może okazać się bardzo opłacalna. Biorąc pod uwagę oszczędności w wyniku zmiany sprzedawcy prądu i korzystania z rynkowych cen energii elektrycznej, a także wykorzystania zaawansowanych liczników inteligentnych prądu, inwestycja może się zwrócić nawet po kilku miesiącach. Przy każdej następnej zmianie sprzedawcy prądu, dostosowywanie liczników nie będzie już wymagane.

Zmiana sprzedawcy prądu przez gospodarstwa domowe i małe firmy

Zmiana sprzedawcy prądu przez gospodarstwa domowe i małe firmy

W przypadku gospodarstw domowych i małych firm, czyli odbiorców należących do grup taryfowych C i G, liczniki energii elektrycznej należą do lokalnego Operatora Systemu Dystrybucyjnego i to on decyduje o ich wymianie w razie potrzeby. W tym wypadku to dystrybutor zleca monterom wymianę liczników i ponosi związane z tym koszty. W związku z tym odbiorca, który chce zmienić sprzedawcę prądu, nie musi przejmować się kwestią dostosowywania liczników. Poza tym, wymiana liczników zwykle nie jest wymagana w trakcie tego procesu, czyli jest od niego niezależna.

Masz firmę i chcesz płacić mniejsze rachunki za prąd? Wyślij fakturę za prąd Twojej firmy na adres : [email protected] a my przedstawimy Ci Tańszą ofertę. Zmieniając sprzedawcę prądu można zaoszczędzić do 30% na rachunkach za prąd. Zmiana sprzedawcy jest bezpłatna, prosta i bezpieczna.

Taryfy dla biznesu

Taryfy dla firmy

Sprawdź inne taryfy!

Sprawdź operatora

Lokalizacja:
-
Operator: -
Zapytaj o ofertę