Skip to main content

Chcesz żeby Twoja firma mniej płaciła za prąd? Prześlij nam swój rachunek za prąd na adres: [email protected], przedstawimy Ci Tańszą ofertę.

banknoty_pln

Od 2007 r. wszyscy uczestnicy rynku energii w Polsce, włącznie z gospodarstwami domowymi i klientami biznesowymi, mają możliwość zmiany swojego sprzedawcy prądu. Choć z początku taka możliwość nie była często wykorzystywana, obecnie cieszy się coraz większą popularnością. Dziś klienci kuszeni są wieloma atrakcyjnymi ofertami różnych firm świadczących usługi sprzedaży energii. Zanim jednak odbiorca podejmie decyzję o zmianie sprzedawcy prądu, musi odpowiedzieć sobie na pytanie, czy to się naprawdę opłaca. W tym artykule przybliżymy główne zalety i wady takiego rozwiązania.

Zalety

Zmiana sprzedawcy przynosi realne oszczędności

Nowy sprzedawca może zaoferować niższą stawkę za energię elektryczną czynną, dzięki czemu rachunek za prąd może stać się znacznie niższy. Największe oszczędności wskutek zmiany sprzedawcy mogą osiągnąć klienci biznesowi, czyli odbiorcy należący do grup taryfowych A, B lub C. W zależności od ilości pobieranej przez nich energii elektrycznej, atrakcyjności oferty i wyboru taryfy, mogą oni zaoszczędzić nawet ponad 30% na rachunkach za prąd.

W przypadku domu jednorodzinnego lub mieszkańców bloku, czyli odbiorców należących do grup taryfowych G, oszczędności w wyniku zmiany sprzedawcy prądu są niższe. W tym wypadku rachunek za prąd może zostać obniżony zwykle o kilka procent, co przekłada się na oszczędności rzędu kilkudziesięciu złotych rocznie. W skrajnych przypadkach gospodarstwa domowe mogą zaoszczędzić kilkaset złotych rocznie, szczególnie przy dużym poborze energii elektrycznej i odpowiednim wyborze nowej taryfy.

Zmiana sprzedawcy nie wymaga wielu formalności i nie trwa długo

Procedura zmiany sprzedawcy nie jest skomplikowana. Odbiorca może dokonać zmiany sprzedawcy samodzielnie w kilku krokach, jednak najprostszym rozwiązaniem jest podpisanie przez odbiorcę upoważnienia, dzięki któremu nowo wybrana firma może załatwić prawie wszystkie formalności za niego. Wówczas, sam odbiorca musi jedynie dokonać odczytu stanu licznika i rozliczyć się z dotychczasowym sprzedawcą, a nowy sprzedawca będzie reprezentował odbiorcę przed dystrybutorem.

Zgodnie z ustawą, cały proces zmiany sprzedawcy powinien wynosić maksymalnie 30 dni w przypadku pierwszej zmiany i 14 dni dla kolejnej. Czas ten może jednak ulec wydłużeniu, w zależności od okresu wypowiedzenia i czasu trwania umowy z dotychczasowym sprzedawcą.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak wygląda proces zmiany sprzedawcy krok po kroku, zajrzyj tutaj.

Zmiana sprzedawcy jest bezpłatna

Zmiana sprzedawcy prądu stała się prawem każdego odbiorcy energii elektrycznej, a sam prąd – towarem. W związku z tym odbiorcy mogą dowolnie wybierać spółki handlujące energią elektryczną i nie ponoszą przy tym żadnych kosztów. Wyjątek mogą stanowić jednorazowe opłaty aktywacyjne, w wysokości maksymalnie kilkudziesięciu złotych, które mogą zostać naliczone przez niektórych sprzedawców. Z dodatkowymi kosztami mogą się również spotkać klienci biznesowi pobierający dużą ilość prądu (należących do grup taryfowych A i B), w przypadku potrzeby wymiany licznika.

Zmiana sprzedawcy wpływa na zwiększenie konkurencji na rynku energii

Ostatecznie, zmiana sprzedawcy prądu ma pozytywny wpływ na ogólne ceny za energię czynną dla odbiorców końcowych na rynku w Polsce. Taka możliwość napędza firmy handlujące energią elektryczną do konkurowania ze sobą i walki o klientów, co w konsekwencji skutkuje obniżaniem stawek za prąd. Dzięki temu, oprócz dużych firm energetycznych, takich jak PGE, Tauron czy RWE, na rynku pojawiło się wiele innych, mniejszych firm oferujących często równie lub bardziej atrakcyjne ceny za kWh energii elektrycznej.

Wady

Skutkiem zmiany sprzedawcy mogą być dwie faktury za prąd

Zmiana sprzedawcy prądu skutkuje często otrzymywaniem dwóch faktur za prąd, czyli osobno za dystrybucję i sprzedaż energii elektrycznej czynnej. Jedną fakturę wystawia wówczas Operator Systemu Dystrybucyjnego, a drugą – nowy sprzedawca. Od 2014 r. istnieje jednak możliwość zawarcia umowy kompleksowej z nowym sprzedawcą, dzięki czemu odbiorca może dostawać jedną fakturę za prąd, nawet jeśli sprzedawca i dystrybutor nie należą do tej samej grupy kapitałowej. Należy tylko zwrócić uwagę, czy nowy sprzedawca ma zawartą odpowiednią umowę z danym dystrybutorem.

W przypadku pierwszej zmiany sprzedawcy prądu dla firmy, może być konieczna wymiana liczników

Przy pierwszej zmianie sprzedawcy przez duże firmy, które pobierają dużą ilość energii elektrycznej, czyli należące głównie do grup taryfowych A i B, może być wymagane dostosowanie układów pomiarowo-rozliczeniowych (liczników). W tym wypadku obowiązek wymiany liczników spoczywa na odbiorcy i to on ponosi związane z tym koszty. Na szczęście, przy każdej następnej zmianie sprzedawcy nie będzie to już wymagane.

Tutaj dowiesz się kiedy Twoja firma będzie musiała wymienić licznik w przypadku zmiany sprzedawcy prądu.

Proces poszukiwania opłacalnego sprzedawcy może być czasochłonny

O ile sam proces zmiany sprzedawcy prądu jest dość szybki i prosty, o tyle wybór samego sprzedawcy może być czasochłonny. Najpierw należy porównać oferty wielu różnych firm, np. przy pomocy kalkulatora dostępnego na stronie internetowej URE. Należy także dokładnie przeczytać wszelkie regulaminy i umowy, obliczyć samodzielnie stawki za kWh i zwrócić uwagę na ukryte koszty, aby rachunek za prąd u nowego sprzedawcy był faktycznie niższy niż dotychczas. Należy przy tym również pamiętać, aby nigdy nie ulegać presji wywieranej przez akwizytorów, którzy często namawiają do bezzwłocznego podpisania niekorzystnych umów dotyczących sprzedaży energii.

Masz firmę i chcesz płacić mniejsze rachunki za prąd? Wyślij fakturę za prąd Twojej firmy na adres : [email protected] a my przedstawimy Ci Tańszą ofertę. Zmieniając sprzedawcę prądu można zaoszczędzić do 30% na rachunkach za prąd. Zmiana sprzedawcy jest bezpłatna, prosta i bezpieczna.

Back to top