Skip to main content
oczy ciemno wybija korki

Czemu wybija korki? Jeżeli w domu (albo w jednym z pomieszczeń) dochodzi do nagłego zgaśnięcia wszystkich urządzeń elektrycznych i nie ma dostępu do prądu, to oznacza prawdopodobnie, że na liczniku wybił bezpiecznik (zwany potocznie korkiem). Jest to sygnał, że nastąpiło przeciążenie i być może przegrzanie sieci domowej lub że jakieś urządzenie jest uszkodzone.

Znów przyszły wysokie rachunki? Osoba ze średnim zużyciem energii może zaoszczędzić do 400 zł rocznie. Wystarczy zmienić sprzedawcę energii i gazu. Zmiana sprzedawcy jest bezpłatna, prosta i bezpieczna. Wypełnij formularz aby otrzymać tańszą, niezobowiązującą ofertę:

Do czego służy bezpiecznik?

W każdym domu na liczniku są zainstalowane bezpieczniki (w nowych instalacjach są to wyłączniki nad-prądowe), znane potocznie jako korki lub stopki. Stanowią one podstawowe zabezpieczenia instalacyjne i chronią domową sieć elektroenergetyczną przed zakłóceniami. Kiedy "wybija korki" oznacza to, że te bezpieczniki wyłączają się, a ich wyłączniki odpadają (zobacz na obrazku poniżej). Jest to najczęściej spowodowane zbyt wielkim i długim obciążeniem licznika, który musiał zużyć więcej mocy, niż ta, którą Twoja sieć domowa może znieść, biorąc pod uwagę infrastrukturę elektroenergetyczną w domu. Wtedy należy sprawdzić skąd się bierze problem, ewentualnie odłączyć jedno lub kilka urządzeń z prądu, a po tym podnieść wyłączniki które opadły na liczniku, by umożliwić ponownie dopływ prądu.

licznik bezpiecznik wyłącznik

Bezpiecznik w pozycji wyłączonej (1) oraz włączonej (2).

Jakie są przyczyny wybijania stopków?

Najczęściej wybijanie korków spowodowane jest przeciążeniem sieci. Występuje to, gdy zbyt wiele urządzeń jest podłączonych naraz do sieci. Wtedy nasilanie wszystkich podłączonych odbiorników wykorzystuje zbyt wielką moc łączoną. Ta rzeczywiście wymagana moc przekracza poziom nominalny mocy, która jest do dyspozycji według umowy (o dystrybucję). Ten poziom nominalny został wcześniej ustalony w umowie z OSD (lub w umowie kompleksowej) i odpowiada możliwościom infrastruktury sieci domowej. Najczęściej w ramach umowy dla domu, poziom mocy dyspozycyjnej wynosi 3,3 kW, a stopki strzelają wtedy, gdy moc zużyta przekracza o ponad 10% moc umowną wpisaną na bezpieczniku. To oznacza, że licznik jest w stanie dostarczyć do 3300 Wattów. Łączona moc wszystkich działających urządzeń w domu nie może zatem przekroczyć tego poziomu. Aby sprawdzić, czy zatrzymanie dopływu energii zostało faktycznie spowodowane przeciążeniem, można zobaczyć na liczniku, czy rzeczywiście bezpiecznik się wyłączył. W takim wypadku wystarczy podnieść wyłączniki, które opadły, aby wznowić dopływ prądu. Oczywiście zanim to zrobimy, należy wyłączyć lub nawet odłączyć od prądu jakieś urządzenie elektryczne, aby zmniejszyć całkowitą moc wykorzystywaną przez sieć domową.

W innym przypadku, problem może być spowodowany przez jakieś uszkodzone urządzenie, które powoduje zwarcie na sieci. Jeżeli podejrzewasz, że jakieś urządzenie jest uszkodzone, odłącz je od gniazdka a potem idź włącz ponownie dopływ prądu podnosząc opadnięte stopki.

Przerwa w dopływie prądu może też się wiązać z poważniejszymi komplikacjami sieci domowej, która jest uszkodzona. Zatem jeżeli to się powtarza kilka razy z rzędu, i jeżeli masz jakieś obawy (np. podejrzewasz, że systemy elektryczne są za stare lub uszkodzone), polecamy skontaktować się z fachowym elektrykiem. Lepiej nie próbować naprawiać samemu systemów elektrycznych, gdyż może to się skończyć poważnym wypadkiem (pamiętaj, że napięcie w domowej sieci elektrycznej to 230 volt!).

Przerwa w dostawie prądu może też być spowodowana awarią na sieci dystrybucyjnej. Dlatego zalecamy też zadzwonić do swojego rejonowego OSD.

Zmiana mocy umownej lub mocy przyłączeniowej

Jeżeli licznik często wysadza korki, to może też oznaczać, że moc umowna (czyli moc ustalona z dostawcą energii w ramach umowy o dystrybucję lub umowy kompleksowej) nie jest dobrze dopasowana do Twoich potrzeb (biorąc pod uwagę urządzenia elektryczne w Twoim mieszkaniu bądź Twój sposób korzystania z energii elektrycznej). Jeżeli masz zamiar zwiększyć moc wykorzystywaną w Twoim domu, będziesz musiał zmienić moc umowną. Jeżeli zwiększamy moc umowną w ramach granicy wyznaczonej przez moc przyłączeniową nie poniesiemy kosztów, a jedyną zmianą może być konieczność wymiany zabezpieczeń przedlicznikowych (koszt takiej zmiany jest pokryty przez dostawcę). Warto też pamiętać, że (jedynie) w przypadku firm zwiększenie mocy umownej może oznaczać większe koszty energii elektrycznej - może zmienić się wtedy poziom niektórych opłat dystrubycyjnych.

Jeżeli jednak potrzebujemy zwiększyć moc umowną ponad poziom wyznaczony przez moc przyłączeniową może być konieczna częściowa zmiana instalacji elektroenergetycznej w Twoim domu. W takim wypadku, oprócz kosztów instalacji, należy liczyć się również z tym, że zapłacimy za każdy dodatkowy kilowat mocy przyłączeniowej.

Aby uzyskać więcej informacji na temat mocy licznika, procedury i terminów zmiany mocy umownej, przejdź na stronę poświęconą zmianom mocy.

Czy wiesz że Twoja firma może płacić mniejsze rachunki za energię ? Wyślij nam faktury prądu i gazu, lub taryfy z ktorych korzysta Twoja firma oraz roczne zużycie na [email protected] a my przedstawimy Ci Tańszą ofertę. Spółka z rocznym zużyciem 132 MWh może zaoszczędzić 5097,45 zł netto rocznie zmieniając sprzedawcę prądu.
Zmiana sprzedawcy jest z nami prosta, bezpieczna i bezpłatna.

 

Back to top